BLOG DLA LEKARZY

Rok do roku wartość rynku farmaceutycznego odnotowuje wzrost. W 2013 roku, jak podaje Polski Związek Producentów Leków bez Recepty, wartość sprzedanych lekarstw wyniosła ponad 24 mld zł. Na tę kwotę składa się zarówno sprzedaż leków na receptę jak i tych bez recepty, do których należy zaliczyć leki, suplementy diety, artykuły medyczne i kosmetyki apteczne. Biorąc pod uwagę design leków to ważniejsza zdaje się być ta druga grupa, której wartość oszacowano na prawie 8,9 mld zł w badanym roku i na której to skupimy głównie uwagę w poniższym tekście. A ważniejsza, gdyż to klient decyduje o tym, który lek wybierze, a nie jak w przypadku leków na receptę – decyzję w głównej mierze podejmuje lekarz.

Nie ulega wątpliwości, że w przemyśle farmaceutycznym opakowanie lekarstw ma ogromne znaczenie. Chodzi tu głównie a charakter informacyjny, a więc o to, żeby klient mógł łatwo doszukać się na opakowaniu informacji o przeznaczeniu lekarstwa, sposobie przyjmowania, o dawce czy o przeciwwskazaniach w przyjmowaniu danego leku. Dostępność na opakowaniu takich informacji jest niezbędna, a im będą one bardziej przejrzyste, tym większa szansa, że właśnie ten produkt wybierze pacjent. Sposób umieszczenia tych informacji  jest obok koloru opakowania, wielkości czy materiału jednym z elementów składających się na design leków. Jednak czy opakowanie lekarstw powinno wyróżniać się czymś więcej niż tylko przejrzystą informacją? Otóż z punktu widzenia pacjenta, oryginalny design leków może mieć znaczenie z przyczyn czysto praktycznych, aby dany lek był łatwo rozróżniany spośród wielu opakowań, które znajdują się w domowych apteczkach. Charakterystyczne opakowanie pozwoli na łatwiejsze wyszukanie go na półce.

Dużo większe znaczenie design leków ma jednak z punktu widzenia producenta. Im jest on bardziej charakterystyczny, odróżniający się od innych lekarstw na aptecznej półce, tym większa szansa, że właśnie po niego sięgnie pacjent. A to jest celem producenta - jak największa sprzedaż danego produktu – w tym przypadku lekarstwa. Producenci dokładają więc wszelkich starań, aby ich produkt był jak najbardziej widoczny i rozpoznawalny. Obok reklam telewizyjnych czy radiowych starają się również wyróżnić opakowaniem, aby to nakłoniło pacjenta do zakupu właśnie ich produktu.

Design odrywa ważną rolę zwłaszcza jeśli lekarstwo dedykowane jest do tych najmłodszych pacjentów.. Im bardziej kolorowe i ciekawe kształtem będzie opakowanie, tym większa szansa, że to właśnie nim zainteresuje się mały pacjent. Oczywiście najważniejsze jest tu przeznaczenie lekarstwa, jednak gdy pacjent do wyboru ma kilka podobnych w działaniu produktów, to j opakowanie może mieć wpływ na ostateczną decyzję wyboru.

W 2013 roku w Polsce sprzedano 684 miliony opakowań leków dostępnych bez recepty. Najpopularniejsze okazały się leki na kaszel i inne problemy związane z oddychaniem. Co decydowało o wyborze danego lekarstwa? Nie do końca wiadomo. Wiadome jest natomiast, że firmy farmaceutyczne wypuszczając na rynek nowy produkt, bardzo dużo uwagi poświęcają opakowaniu, aby to było identyfikowalne dla pacjentów.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.