BLOG DLA LEKARZY

Organizacja pomieszczeń, zakup sprzętu i dodatkowego wyposażenia – otwarcie i utrzymanie placówki medycznej to zazwyczaj spory wydatek. Skąd wziąć na to środki finansowe? Jakie rozwiązania dla placówek medycznych przygotowały instytucje finansowe? Kredyt, pożyczka, zakupy na raty, leasing – co wybrać?

Analitycy rynku medycznego szacują, że dynamiczny rozwój sektora medycznego będzie utrzymywał się aż do 2016 roku, kiedy to mija termin na dostosowanie placówek do wymogów unijnych. Z drugiej strony – na rynku usług medycznych widoczna jest duża konkurencja, dlatego gabinety dążą do wprowadzenia jak najwyższego standardu diagnostyki i leczenia. Ale to wszystko kosztuje. Na szczęście instytucje finansowe wychodzą na przeciw tym oczekiwaniom i proponują rozwiązania finansowe dedykowane placówkom medycznym.

Kredyt, pożyczka, zakupy na raty, a może leasing?

To, które rozwiązanie będzie najlepsze dla danej placówki, wynika przede wszystkim z jej specyfiki, przedmiotu inwestycji, zobowiązań, posiadanych zabezpieczeń oraz bieżącej sytuacji finansowej. Warto swoje pierwsze kroki skierować do banków, gdyż one oferują najczęściej najlepsze warunki finansowania. Najkorzystniejsze dla gabinetów są – poza dofinansowaniem unijnym lub lokalnym np. na otwarcie działalności gospodarczej – kredyty inwestycyjne, pożyczki oraz zakupy na raty. Dlaczego? Te właśnie opcje są najbardziej opłacalne, biorąc pod uwagę ponoszone koszty finansowania.

Kredyty – inwestycyjne, odnawialne i w rachunku bieżącym, podstawowe koszty kredytów to: marża za uruchomienie dostępu do środków (od 0,5 do kilku procent wartości kredytu) oraz późniejsze odsetki (wysokość zwykle ustalana indywidualnie). Niektóre banki pobierają kaucję w wysokości 2-3 miesięcznych rat kredytu oraz wymagają zabezpieczenia w postaci poręczenia organu założycielskiego lub cesji środków zakontraktowanych w NFZ-ie, niekiedy ustanawiają hipotekę na nieruchomości lub zastaw na sprzęcie medycznym. Kredyty udzielane są zwykle na okres jednego roku z opcją przedłużenia na kolejne lata.

Pożyczka – można ją uzyskać w banku lub w specjalnej instytucji finansowej specjalizującej się w obsłudze rynku medycznego. Pożyczka to wygodna forma finansowania, gdyż nie jest wymagane przedstawianie skomplikowanych poręczeń (zwykle podpisywany jest weksel in blanco), ponadto usługa zwolniona jest z podatku VAT, co skutkuje realnym zmniejszeniem kosztów inwestycji. Trzeba się jednak liczyć z nieco wyższymi kosztami niż w przypadku kredytu.

Zakupy na raty – finansowania zakupów sprzętu medycznego dzięki tej formie jest stosunkowo tanie i wygodne. Często oferowana przed dostawców aparatury i wyposażenia, którzy co prawda uwzględniają swoją marżę jako koszt finansowania, jednak same koszty raczej pozostają na minimalnym poziomie. W tej sytuacji dystrybutor jest stroną pośredniczącą pomiędzy placówkami medycznymi a instytucjami finansującymi. To korzystne rozwiązanie, ponieważ dostawcy zwykle współpracują z kilkoma takimi instytucjami, dzięki czemu są w stanie przedstawić optymalną propozycję zakupu sprzętu dopasowaną do możliwości placówki.

Leasing medyczny – to bardzo popularna forma, jednak nie jest ona dla wszystkich opłacalna. Leasing jest korzystny dla placówek medycznych, które rozliczają podatek VAT oraz dla takich, które mają potrzebę optymalizacji podatkowej. Finansowanie zakupów sprzętu medycznego w formie leasingu ma też pewne ograniczenia. Można nim objąć zakup sprzętu medycznego, komputerów, samochodów, mebli czy innego wyposażenia, jednak nie uda się go uzyskać na realizację prac budowlanych czy informatyzację placówki. Warto zwrócić uwagę na formę i koszty leasingu. Przyjrzyjmy się dokładnie wysokości rat, walucie umowy, długości okresu finansowania oraz dodatkowym kosztom obsługi. Należy przede wszystkim wybrać pomiędzy leasingiem finansowym i operacyjnym, gdyż różnią się one sposobem i wysokością płatności podatku VAT.

Podsumowując – form finansowania inwestycji jest wiele, warto wybrać taką, która będzie najlepiej dopasowana pod kątem specyfiki placówki, jej możliwości finansowych oraz kosztów finansowania. Te ostatnie zwykle ustalane są indywidualnie dla każdego klienta, dlatego warto zebrać oferty od kilku instytucji finansowych.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.