BLOG DLA LEKARZY

Wbrew pozorom Polacy pozytywnie wypowiadają się o pracy opiekujących się nimi lekarzy. Według największego w Polsce serwisu z opiniami lekarzy (ZnanyLekarz.pl) prawie 80% komentarzy ma związek z pozytywną opinią o pracy lekarza, a tylko 21% wpisów wyraża niezadowolenie. Czego dotyczą najczęstsze zarzuty pacjentów wobec lekarzy? Jak na nie reagować, jak sobie z nimi radzić? Co zrobić, aby ich uniknąć?

Wiedza, umiejętności i doświadczenie lekarza są podstawą pracy w tym zawodzie. Jednak do pełni sukcesu potrzebne są także tzw. miękkie umiejętności, jak empatia, umiejętność słuchania, cierpliwość, zainteresowanie, współczucie, a przede wszystkim – umiejętność efektywnej komunikacji z pacjentami i budowania pozytywnej relacji. Nad pozytywną opinią wśród pacjentów należy nieustannie pracować. Wiedza o tym, jakie są najczęstsze zarzuty pacjentów wobec lekarzy pozwoli na ich skuteczne unikanie.

Postawienie błędnej diagnozy

Lekarz jest tylko człowiekiem i może popełnić błędy. Nie da się tego uniknąć, jednak można zminimalizować ryzyko takiego zdarzenia. Jak to zrobić? Po pierwsze uzmysłowić pacjentom, że niekiedy efekty leczenia nie są widoczne natychmiast. Leczenie wymaga czasu, cierpliwości, samokontroli i regularnej terapii. Po drugie – warto przeprowadzić szczegółowy wywiad. Zdarza się, że pacjenci nie wspomną o objawach, wbrew pozorom niezwiązanych z podejrzewaną chorobą, które jednak mogłyby pomóc w postawieniu właściwej diagnozy. Dlatego zadawajmy jak najwięcej pytań i słuchajmy dokładnie opinii pacjenta. Pojawiają się także zarzuty pacjentów na temat przepisywania niewłaściwych leków, które nie pomagają, więc lekarz musi je zmienić po pewnym czasie. Wytłumaczmy pacjentowi, że leki nie są uniwersalne i niekiedy ich działanie jest zależne od stanu zdrowia konkretnej osoby.

Brak wiedzy na temat swoich pacjentów

Tryb pracy lekarza nie sprzyja indywidualnemu podejściu do każdego przypadku. To często przyjmowanie kilkunastu osób dziennie, co w skali tygodnia i miesiąca daje sporą liczbę. Trudno w takiej sytuacji pamiętać chociaż imię i historię choroby wszystkich pacjentów. Jednak pacjenci zwracają na to uwagę. Dlatego warto przed każdą wizytą (lub przed rozpoczęciem przyjęć danego dnia) poświęcić chociaż kilka sekund na przejrzenie informacji o pacjencie i jego historii choroby. Z pewnością pacjenci poczują się zaopiekowani i odniosą pozytywne wrażenie, że lekarz ich pamięta i poświęca im więcej czasu. A takie nastawienie może mieć pozytywny wpływ na skuteczność leczenia.

Długie oczekiwanie na wizytę w poczekalni

Warto przemyśleć kwestię długości wizyt jeszcze zanim rozpoczniemy umawianie. Wszystko po to, aby móc przyjmować ich zgodnie z planem. Gdy zdarzy się opóźnienie, warto wyjść do czekających pacjentów, poinformować o przedłużonym czasie oczekiwania i przeprosić za zwłokę.

Zbyt mało czasu dla jednego pacjenta

Dla każdego pacjenta kwestie związane z jego zdrowiem są dla niego priorytetem. A wizyta trwająca 15-20 minut wydaje im się zbyt krótka, by mogła być skuteczna. Przyjmując w prywatnym gabinecie warto wygospodarować czas na spokojną rozmowę z pacjentem, dokładne wypytanie o jego objawy i odpowiedzi na nurtujące go pytania. Dobra komunikacja z pacjentem może mieć olbrzymi wpływ na skuteczność leczenia.

Wyniosła postawa lekarza

Dawno minęły już czasy, kiedy pacjenci musieli zabiegać o uwagę lekarzy. Współcześnie proces leczenia opiera się na partnerskim układzie lekarz-pacjent. Mimo to wielu pacjentów skarży się, że lekarze bardzo dystansują się, działają „jak urzędnicy” i nie wykazują empatii. Proste gesty jak podanie ręki, uśmiech czy zwrócenie się po imieniu do pacjenta znacznie skracają dystans między lekarzem a pacjentem i pozwalają na lepszą komunikację.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.