BLOG DLA LEKARZY

Dobre relacje z pacjentami są kluczem do sukcesu zawodowego lekarza. Więź i przyjazna atmosfera współpracy to najlepszy sposób na przekonanie chorego do podjęcia zalecanych form leczenia, a także droga do skutecznej komunikacji. Umiejętne przekazywanie dobrych i złych informacji oraz zdolność subtelnego prowadzenia rozmowy pozwoli uniknąć nieporozumień z pacjentem, a co za tym idzie – pozwów o błędy w leczeniu i ogólnego niezadowolenia. Prezentujemy 7 sposobów, które pomogą Ci zbudować dobre relacje z pacjentem i efektywnie prowadzić terapię.

1. Aktywnie słuchaj pacjenta

Skuteczna komunikacja jest podstawą budowania wszelkich relacji. Jest ona szczególnie ważna w relacjach między pacjentem a lekarzem. Wywiad lekarski to moment, w którym najwięcej możesz dowiedzieć się o dolegliwościach, z jakimi pacjent do Ciebie przychodzi. Skoncentruj więc na nim całą swoją uwagę, uwzględniając zarówno to, co mówi, jak i język jego gestów, czy też to, co najbardziej akcentuje w swojej wypowiedzi. Dopytuj i proś o szczegółowe opisanie problemów, a także podsumowuj to co usłyszałeś, używając parafrazy. To pomoże Ci uniknąć niejasności i nieporozumień. Jednocześnie zaś pozwoli Ci lepiej dobrać zestaw badań do wykonania oraz właściwą terapię. W ten sposób też trudniej będzie o postawienie omyłkowej diagnozy, co bywa częstą przyczyną pozwów przeciwko lekarzom.

2. Stwórz przyjazną atmosferę podczas konsultacji

Lekarz, który uśmiecha się do swojego pacjenta i podchodzi do niego otwarcie, jest znacznie lepiej odbierany. Podczas wizyty nie spiesz się i cierpliwie wysłuchaj tego, co chory ma Ci do powiedzenia. Pomóc może wyciszenie telefonu komórkowego i poproszenie personelu, by nie przeszkadzał Ci w pracy podczas wizyty np. przez wnoszenie kart. Wszelkie takie zakłócenia zaburzają poczucie intymności wizyty. Nie unikaj także "luźnych" rozmów, które pozwalają stworzyć spokojną atmosferę.

3. Pamiętaj o języku gestów

Rozmawiając z pacjentem, utrzymuj z nim stały kontakt wzrokowy. Będzie to świadczyć o tym, że słuchasz jego wypowiedzi. Ponadto pozwoli na zdobycie zaufania. Warto także przyjąć otwartą postawę – skrzyżowane ręce, odwracanie wzroku, czy też nerwowe zerkanie na zegarek może zbudować negatywne wrażenie.

4. Szczerość to podstawa

W rozmowie z pacjentem zadbaj o absolutną szczerość – nie ukrywaj przed nim niczego. Nawet wtedy, jeśli masz do przekazania naprawdę trudną informację. Przy informowaniu o przykrych sprawach zadbaj jednak zarówno o rzetelność i dokładność, jak i o delikatność w rozmowie. Unikaj ostrego języka i wyrażeń, które mogą zostać źle odebrane.

5. Tłumacz i wyjaśniaj

W trakcie wizyty, pacjent musi mieć poczucie bezpieczeństwa. Dlatego w czasie jej trwania dokładnie wyjaśnij stan zdrowia, przyczyny choroby, a także poinoformuj go o kolejnych etapach leczenia. Upewnij się, że pacjent dokładnie rozumie Twoje zalecenia. Zapisz mu, w jaki sposób ma przyjmować leki. Pamiętaj, by nie traktować go protekcjonalnie, ale jak partnera w rozmowie.

6. Prowadź szczegółową dokumentację kontaktów z pacjentami

Szczegółowe zapiski pomogą Ci szybko odświeżyć sobie historię pacjenta w trakcie następnej wizyty. Korzystanie z nich pomoże Ci również nawiązać rozmowę, pytając o postępy w leczeniu, a nawet o poruszane w trakcie wizyty sprawy prywatnej. Pacjent będzie miał wówczas pewność, że podchodzisz do niego indywidualnie i naprawdę troszczysz się o jego stan zdrowia. Ty zaś nigdy nie zapomnisz o ważnym szczególe w trakcie wywiadu.

7. Zadbaj o profesjonalną obsługę pacjenta jeszcze przed wejściem do gabinetu

Profesjonalny system umawiania wizyt, miła obsługa w recepcji, czy też komfortowa poczekalnia sprawią, że pacjenci chętniej będą odwiedzać Twój gabinet i polecą go swoim przyjaciołom czy członkom rodziny. To z kolei pomoże Ci w dłuższej perspektywie zbudować dobrą reputację.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.